نقش مدیر در شادابسازی مدرسه
مدیران مدارس وظیفه دارند فرایند آموزش و پرورش را درجهت رشد و بالندگی دانشآموزان تسهیل کنند. بر همین اساس، آنان علاوهبر توجه به جنبه های آموزشی، باید جنبه های روحی و روانی دانشآموزان و همکاران خود را نیز مورد توجه ویژه قرار دهند. بیتردید، غفلت از شرایط روحی معلمان و دانشآموزان از سوی مدیران، دستیابی به اهداف آموزشی و پرورشی را با دشواری مواجه میکند. مدیرانیکه به جنبههای مختلف رفتار همکاران خود توجه دارند و برای شادابسازی برنامهریزی میکنند، علاوه بر محبوبیت بیشتر، عملکرد بهتری در حوزههای آموزشی و پرورشی دارند. توجه مدیران به عوامل زیر نیز میتواند جو حاکم بر مدرسه را شادتر کند:
ـ مدیران جوّ دوستانهای با همکاران و دانشآموزان خود ایجاد کنند؛ در این شرایط، ظرفیت آنان برای شنیدن نظرات جدید و گاه انتقادها باید بالا باشد. پیشنیاز این کار ایجاد حس اعتماد بین مدیر و معلمان و دانشآموزان است. مدیران باید برای معلمان و دانشآموزان خود این امنیت خاطر را ایجاد کنند که در همه شرایط در کنار آنها هستند و تا حد امکان برای رضایت و نشاط آنها تلاش میکنند.
ـ مدیران همکاران خود را در تصمیمگیریهای مدرسهای مشارکت دهند؛ همچنین، گاهی از نظرات دانشآموزان در تصمیمگیریهای مدرسه استفاده شود. مشارکت در تصمیمگیریها هم احساس مسئولیت افراد را در کار افزایش میدهد و هم رضایت و شادی آنها را تقویت میکند.
ـ سعه صدر و اغماض و نادیده گرفتن برخی اشتباهات. به رغم تلاش معلمان، گاهی دانشآموزان در مدرسه مرتکب اشتباهات کوچکی میشوند که با سعه صدر میتوان از آنها چشمپوشیکرد. بدیهی است این بدان معنا نیست که مدیر بر خطاها چشم ببندد و جوانب احتیاط را نسنجد بلکه منظور، جلوگیری از ایجاد تشویش و نگرانی و ایجاد حس ناامنی بین معلمان و دانشآموزان است.
ـ مدیران مدرسه همواره دانش خود را در حوزه تخصصی افزایش دهند و برای بهروز کردن آن بکوشند. از آنجا که پیشرفت در عرصه آموزشوپرورش سرعت زیادی دارد، بهروزشدن دانش و تخصص مدیران، جوّ حاکم بر مدرسه را در جهت مثبت تغییر میدهد.
درباره این سایت